دنیای هنر

بررسی، پیاده سازی و به کار گیری


روش ها و تکنیک های آبرنگ و استفاده از ابزارهای مختلف

16 تکنیک آبرنگ که حتما باید امتحان کنید
دست نگه دارید: قبل از اینکه جزئیات و بافتهای فانتزی را به کار خود اضافه کنید ، باید چند روش اساسی برای نقاشی با آبرنگ را بشناسید.
برای شروع کار با آبرنگ باید این روش ها را بشناسید، سپس هر طور که دوست دارید از آنها بهره ببرید.

1. خیسی قلم مو (Watercolor Washes)

بیش از یک راه برای به کار بردن آبرنگ وجود دارد - شما می توانید این کار را بر روی یک سطح مرطوب و یا خشک انجام دهید.

 یک نکته برای هر روش آبرنگ: اگر در حرکت قبلی قلم مو اشتباهی مشاهده کردید، سعی نکنید آن را برطرف کنید. به محض خشک شدن کار، قطعاً هر حرکت اشتباه قلم موی جدید بیش از هر اشتباه کوچکی قابل توجه خواهد بود. بهتر است این تصادفات کوچک را همانطور که هست بگذارید.

اعمال قلم موی خشک (Dry Wash)

از یک برس مسطح یا گرد و یک سطح زاویه دار مانند یک میز دارای زاویه یا سه پایه استفاده کنید (به این ترتیب گرانش به کمک شما می آید.) روی پالت خود، مقدار زیادی آب را با رنگدانه آبرنگ انتخابی خود مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که رنگ های آبرنگ نسبت به حالت مرطوب سبک تر هستند یعنی در حالت خیس تیره تر می باشند. ممکن است ابتدا بخواهید روی یک مقوای باطله آبرنگ تمرین کنید.

7 Must-Know Watercolor Techniques For Beginners

قلم مو خود را با همان رنگی که در آن قرار دارد بردارید. سپس به سرعت کار کنید، یک حرکت افقی ثابت و کنترل شده را در امتداد بالای مقوای آبرنگ انجام دهید. متوجه می شوید که در اولین کشیدن قلم مو آب شروع به جمع شدن در امتداد لبه پایین می کند - اجازه ندهید خشک شود! برس خود را با رنگدانه دوباره پر کنید و یک حرکت دیگر درست زیر حرکت اول بزنید و سعی کنید با لبه پایین حرکت قبلی همپوشانی داشته باشید.
هنگامی که به پایین مقوا می رسید، قلم مو خود را روی یک دستما کاغذی خشم کنید، سپس با استفاده از نوک خشک قلم مو رنگ اضافی را در بخش نهایی پایین قسمت کار شده با دقت بردارید تا رنگ آن تیره تر از بقیه قسمت ها نشود. قبل از اینکه دوباره مقوای آبرنگ را صاف بگذارید، بگذارید مقوا کاملاً در همان زاویه خشک شود.

اعمال قلم موی خیس (Wet Wash)

روش آبرنگ در سطح مرطوب تقریباً مشابه روش خشک است، با یک تفاوت عمده: ابتدا قلم موی خود را در آب فرو برده و روی تمام سطح مقوا بزنید. در اینجا با آب سخاوتمند باشید - می خواهید مقوای آبرنگ از رطوبت براق شود.
پس از مرطوب کردن محل ، قلم مو را به رنگ آغشته کرده و خطوط رنگ دلخواه را در قسمت مرطوب بگذارید، دقیقاً مانند روش خشک. رنگ ها با هم مخلوط می شوند و به یک رنگ زیبای مخلوط تبدیل خواهند شد.

2. تکنیک نقاشی آبرنگ خیس در خیس (Wet-In-Wet Watercolor Painting)

رنگ آمیزی خیس در خیس یکی از اساسی ترین تکنیک هاست - بنابراین فالبداهی ممکن است قبلاً این کار را انجام داده باشید بدون اینکه متوجه آن بوده باشید!

Wet on wet vs wet on dry watercolor

با خیس کردن با آب (و فقط آب) روی مقوای آبرنگ خود شروع کنید. سپس قلم موی خود را به رنگ آغشته کرده و آن را روی آب پخش کنید. رنگ مانند سحر و جادو پخش خواهد شد.
3. تکنیک آبرنگ زیر رنگ آمیزی (Underpainting)

زیرسازی در اصل یک تکنیک تک رنگ است که برای اولین لایه نقاشی استفاده می شود. لایه هایی از رنگ های شفاف را به عنوان لایه ی اول اضافه خواهید کرد، که جلوه هایی واقع گرایانه و درخشان به کار شما می دهند.

The Underpainting: How to Create a More Expressive Watercolor Painting

ابتدا یک سایه بنفش روشن را درست کنید (ترکیبی از قرمز کادمیوم و رنگ آبی فوق العاده عالی). سایه های خنثی آبی یا سبز نیز می توانند موثر باشند.
سوژه خود را با استفاده از رنگ بنفش به آرامی رنگ کنید و به نور و سایه دقت کنید. از آنجا که شما فقط با یک رنگ کار می کنید، می توانید روی ارائه شکل تمرکز کنید. از قلم موی نرم و یک دست سبک استفاده کنید تا بنفش بر بقیه نقاشی چیره نشود.

The Underpainting: How to Create a More Expressive Watercolor Painting

قبل از ادامه کار با رنگ های اصلی، اجازه دهید لایه ی زیرین کاملا خشک شود. اگر هنوز خیس باشد ممکن است رنگ های خود را کثیف کنید.
4. تکنیک آبرنگ گرادیانت ( شیب و عمق رنگ) و ترکیب رنگ (Gradients and Color Blending)

یک حرکت ساده با آبرنگ فقط از یک رنگ استفاده می کند، اما می توانید با استفاده از رنگ های بیشتر بافت، عمق وتفاوت رنگ ایجاد کنید. ابتدا با افزودن آبرنگ تازه به سطح مرطوب شروع کنید.
سپس رنگ دوم را - یا نسخه شدیدتر از همان رنگ یا کاملاً رنگی متفاوت - در کنار رنگ اول قرار دهید.

6 Ways to Blend Watercolors Like A Pro – Smart Art

از آنجا که رنگ ها روی سطح خیس هستند، کمی مخلوط می شوند و یک عمق رنگ طبیعی در تن ها ایجاد می کنند. می توانید محو بودن یا مشخص بودن مرز را با استفاده از خیسی رنگ بدست آورید.

5. آبرنگ لایه لایه ای Layering Watercolors

هنگامی که یک لایه رنگ خشک شد، می توانید لایه های آبرنگ بعدی را اضافه کنید تا ابعاد، بافت و تنوع رنگ ایجاد شود. فقط بدانید که مقوای آبرنگ باید در بین هر دفعه اعمال قلم مو کاملاً خشک باشد تا رنگها با هم مخلوط نشوند و کثیف نشوند.
صبر کنید تا رنگ اولیه شما روی مقوا کاملا خشک شود (به هیچ وجه مرطوب نباشد!) ، سپس رنگ دوم را روی آن بگذارید. فقط به رنگ دوم آب زیادی اضافه نکنید زیرا این باعث می شود رنگ اولیه دوباره مرطوب شود و با رنگ جدید ترکیب شوند.
برای اینکه خطوط رنگ دوم خود را کمتر کنید، می توانید قلم مو را با آب خیس کرده و به آرامی به این نقاط در مقوا بکشید تا غلظت را محو کند.

6. تکنیک آبرنگ خشک (Dry Brush)

برای ایجاد یک تکنیک خراشیده و تراشیده ی خشک، نیاز به استفاده از رنگ و آب بسیار کم است. این روش آبرنگ می تواند برای یک نقاشی کامل استفاده شود، اما همچنین برای ایجاد بافت در مناطق کوچک یک نقاشی بزرگتر نیز مناسب است.

Dry Brush Watercolor Technique: Also Broken Edge Watercolour | Watercolor  techniques, Dry brush painting, Dry brushing

رنگدانه های خود را مخلوط کنید، اطمینان حاصل کنید که مخلوط رنگی شما خیلی مرطوب نباشد. قلم موی خشک خود را به رنگ آغشته کنید، آن را روی دستما کاغذی بکشید تا مقدار اضافی آن پاک شود و به آرامی روی سطح مقوای آبرنگ بکشید - این روش بافت مقوا را برجسته می کند و همچنین رنگ های شما را کثیف نمی کند.

7. روش برداشتن رنگ

در بعضی موارد، شما می خواهید رنگدانه را از نقاشی خود حذف کنید. این کار مخصوصاً هنگامی که مرتکب اشتباه شده اید یا می خواهید فضای سفیدی به کار خود اضافه کنید بسیار مفید است. با استفاده از تکنیک های مختلف می توانید رنگ را از آبرنگ مرطوب یا خشک بردارید.

Watercolor Glazing & Feathering

روش برداشتن رنگ از آبرنگ مرطوب

اگر رنگ شما هنوز مرطوب است، پاک کردن بخشی از آن آسان است. قلم موی خود را نیمه خشک کنید و آن را به روی بخش مرطوب بکشید تا از روی مقوا بلند شود. ترفند در اینجا این است که قلم مو مرطوب ولی نه خیس، به جای آزاد کردن، آب بیشتری جذب می کند، بنابراین به سرعت رنگ مرطوب را از نقاشی شما می گیرد.
گزینه دیگر استفاده از دستمال کاغذی برای بلند کردن رنگ است. اگر به دنبال فضای سفید انتزاعی تر و با کنترل کمتر هستید، این ابزار می تواند گزینه بهتری باشد. اگر می خواهید کنترل بیشتری داشته باشید، از قلم مو استفاده کنید.

روش برداشتن رنگ از کار خشک

همچنین می توانید رنگ را از صفحه بردارید حتی اگر کار خشک باشد، اگرچه کمی دشوارتر است. باور کنید یا نه، این کار را می توان به طور موثری با یک پاک کن ساده انجام داد.
برای کمی کنترل بیشتر، ابتدا با خیس کردن محل با آب شروع کنید، سپس از یک قلم مو سفت، تقریباً خشک یا یک دستمال کاغذی برای بلند کردن رنگ استفاده کنید.

Watercolor Glazing & Feathering

8. روش شکوفه های آبرنگی (Watercolor Blooms)

شکوفه های آبرنگی وقتی رنگ بسیار مرطوب روی منطقه خشک تر (اما نه کاملاً خشک) نقاشی گذاشته می شود ایجاد می شود. وقتی رنگ خیس را روی کار هنوز مرطوب قرار می دهید، مایع رنگدانه اصلی را بیرون می کشد و باعث ایجاد این لکه های سرگرم کننده و نامنظم به شکل شکوفه می شود.

Watercolor Blooms – Turning Mistakes into Success

ابتدا یک حرکت خیس روی مقوای آبرنگ بکشید و بگذارید کمی خشک شود. سپس قلم موی خود را با آب خیس کنید و آن را به آرامی به مقوا بکشید. قطره های آب شکوفه های کاملاً مشخصی ایجاد می کنند. میزان خشک بودن لایه ی زیرین، قطر لبه ها را تعیین می کند.
همین کار را می توانید با دو رنگ انجام دهید: رنگ اول را بکشید و بگذارید کمی خشک شود. سپس یک حرکت مرطوب با رنگ متفاوت را درست در کنار اولین حرکت قرار دهید، تا با هم تماس پیدا کنند. رنگ های دو حرکت با هم مخلوط می شوند.

9. تکنیک آبرنگ حرکت عقب گرد (Back Washes)

این تکنیک شبیه شکوفه های آبرنگ است زیرا برای به دست آوردن شکل ظاهری مورد نظر به درجه خشکی خاصی در سطح نیاز دارد. مقوا را مرطوب کرده و سطح آن را کمی کج کنید. رنگ باید به یک طرف منطقه نقاشی هدایت شود. سپس سطح را صاف کنید. با خشک شدن آب، مجدداً به سمت بالا بر می گردد و یک حرکت عقب گرد ایجاد می کند.

10. روش فیترینگ (Feathering)

اگر به دنبال یک نوع گردانیت هستید(شدت های رنگی متفاوت برای ایجاد سایه ها) که از یک رنگ اشباع شده به یک رنگ شفاف تر و کم رنگ تر تبدیل می شود، افزودن رنگ بیشتر به شما کمکی نخواهد کرد. آنچه شما نیاز دارید آب است. با رنگ شدید شروع کنید و سپس با استفاده از یک قلم مو تمیز و مرطوب، رنگ را "پخش" کنید، و یک اثر با تفاوت رنگی ایجاد کنید.

11. تکینک خطوط، هاشور زنی و تقاطع ها (Lines, Hatching and Crosshatching)

از آبرنگ می توان خطوطی با هر اندازه ، شکل و ضخامت ترسیم کرد. درست مثل نقاشی های قلم و جوهر، می توانید خطوط را کنار هم قرار دهید یا آنها را عمودی بر روی یکدیگر قرار دهید تا به شکل هاشور در بیایند.
برای خطوط تر و تمیز، از یک قلم مو کوچک و نوک تیز استفاده کنید و آن را با رنگ پر کنید، فقط با استفاده از یک مقدار آب. سپس روی مقوای خود یک خط بکشید. بسته به میزان آب اضافه شده به قلم مو، می توانید خطوط تیره، ترد یا خطوط شل و آزاد داشته باشید.

12. روش اسکامبلینگ (scumbling)

تکنیکی است که در آن از حرکتهای نامنظم برای ایجاد یک خط یا لایه روی رنگ استفاده می شود. در واقع شبیه خط زدن با قلم مو است. در مورد آن خیلی سخت فکر نکنید: فقط در یک منطقه نقاشی های نامنظم کنید. برای دیدن واقعی بافت ، از یک برس نسبتاً خشک استفاده کنید.


13. روش استیپلینگ (Stippling)

به جای استفاده از خطوط یا نواحی رنگ، رنگ آمیزی Stippling نقاشی نقطه ای ریز در یک منطقه متمرکز است. هنگامی که بسیاری از نقاط را نقاشی کردید، رنگی اشباع و بافتی جذاب خواهید داشت.
استیپلینگ می تواند مرتب و تمیز باشد، یا شکل ها به صورت فرمی آزادتر همپوشانی داشته باشند. برای نقاط مشخص تر می توانید از قلم مو نسبتاً خشک یا از قلم مو مرطوب برای داشتن ظاهری رهاتر استفاده کنید. و مطمئناً اندازه قلم مو شما اندازه نقاط شما را تعیین می کند، بنابراین با دقت آن انتخاب کنید.

14. تکنیک نقاشی با آبرنگ پاشیدن

سلام ، جکسون پولاک Splattering ( نقاش با این سبک)! تکنیک پاشیدن به نقاشی شما حال و هوایی پرانرژی می بخشد، اما گفتن این کار ساده تر از انجام آن است - این روش به راحتی باعث کثیف و غیرقابل کنترل می شود. اما سه روش وجود دارد که باعث می شود پاشیده شدن بیشتر قابل کنترل باشد.

روش ضربه ای (The Tapping Method)

موهای قلم مو خود را با رنگدانه پر کنید. سپس، یا با انگشتان یا با قلم مو دوم، به آرامی آن روی  بر روی مقوای خود بریزید. این حرکت باعث می شود که به رنگ شما قدرت کافی بدهد تا در مقوای شما حرکت کند و بخش زیادی را بپوشاند. اما به خاطر داشته باشید که این روش کنترل رنگ را دشوارتر می کند.

روش تلنگر (The Flicking Method)

برای کنترل بیشتر بر روی پخش شدن رنگ، باید دستان خود را کمی کثیف کنید. یک قلم موی سفت (و یا مسواک اضافی ، در صورت وجود) را با رنگدانه پر کنید و آن را در یک دست با زاویه رو به پایین نگه دارید، بنابراین قلم مو به سمت زمین قرار دارد. سپس، با دست مخالف خود، انگشتان خود را به آرامی در امتداد لبه برس قرار داده و موها را به عقب بکشید تا رنگ روی بوم پرتاب شود.

شابلون درست کنید

برای بهترین کنترل پخش شدن رنگ، یک شابلون درست کنید.  ساده است - فقط یک شکل را از یک ورق بزرگ کاغذ برش دهید و قبل از پاشیدن رنگ آن را روی بوم خود قرار دهید.

Stencil for watercolor painting: cut it with your Silhouette

15. روش نقاشی با اسفنج

اسفنج می تواند ابزاری بسیار مفید برای رنگ آمیزی همه چیز از شاخ و برگ درختان گرفته تا شن و ماسه در ساحل باشد. می توانید از اسفنج دریایی یا اسفنج خانگی معمولی استفاده کنید. فقط آن را به رنگدانه خود آغشته کرده و روی کاغذ خود فشار دهید.

16. تکنیک افزودن بافت با نمک

Watercolor & Salt Painting - Blue, Purple and Pink 5x7 Abstract Art  Original | Salt painting, Salt watercolor, Salt art

وقتی نمک روی یک سطح مرطوب پاشیده می شود، شروع به جذب رنگدانه های آبرنگ می کند و بافت دانه دانه ای را ایجاد می کند. این اثر بسته به اندازه دانه های نمک و رطوبت کاغذ متفاوت خواهد بود، بنابراین قبل از اینکه این تکنیک آبرنگ را روی نقاشی نهایی خود را انجام دهید، روی تکه های مقوای آبرنگ آزمایش کنید. پس از خشک شدن رنگ، کافی است نمک اضافی را پاک کنید.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
در این وبلاگ ما به جنبه های مختلف هنر می پردازیم. بررسی هنر به ما در درک بهتر دنیا و شیوه ی ارائه تفکراتمان به شکلی خلاقانه کمک می کند. در این وبلاگ می توانید همه چیزیهای که درباره هنر نیاز دارید را پیدا کنید.
آموزشی
آبرنگ
Copyright © 2021 Art Of Humans bolg.ir Iran . All rights reserved.