دنیای هنر

بررسی، پیاده سازی و به کار گیری


چاپ ماربلینگ پارچه

ماربلینگ هنر شناور شدن رنگها در بالای محلول غلیظی به نام سایز، درآوردن رنگها به شکل الگوها و سپس انتقال الگو با قرار دادن آرام یک جسم در بالای محلول است. ماربلینگ به شما امکان می دهد یک لحاف پارچه ای با طرح دلخواه خود را درست کنید.
ماربلینگ با استفاده از آب یا مواد دیگری مانند کف اصلاح، به عنوان پایه ای برای انتقال رنگ به اشیا می تواند انجام شود. این آموزش بر روی طرح دادن پارچه با استفاده از رنگ های اکریلیک تمرکز دارد. قبل از خرید لوازم یا شروع ماربلینگ، کل آموزش را بخوانید. از تعداد وسایل مورد نیاز برای ماربلینگ دلسرد نشوید. شما احتمالاً می توانید از وسایلی که از قبل دارید برای این کار بهره بگیرید.

سایز ماربلینگ

Jacquard Products — Jacquard Products - Chemicals - Carrageenan

کاراگینان (Carrageenan) و متیل سلولز (Methocel) دو محصول مختلفی هستند که برای ساخت سایز ماربلینگ استفاده می شوند. آنها غیر سمی هستند و اغلب به عنوان مواد غلیظ کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند.
کاراگینان عصاره جلبک دریایی است و سایز سنتی ماربلینگ است. برخی از افرادی که ماربلینگ می کنند کاراگینان را به متیل سلولز ترجیح می دهند، به ویژه کسانی که با رنگ های آبرنگ روی کاغذ کار می کنند. آنها احساس می کنند که این امر کنترل بهتری ارائه می دهد و منجر به الگویی دقیق تر می شود.
متیل سلولز نسبت به کاراگینان که در شرایط گرم یا مرطوب به سرعت خراب می شود، گرانتر است و ماندگاری بیشتری دارد. کاراگینان همچنین تمایل دارد که پس از چاپ چندین پارچه با رنگ های اکریلیک آلوده شود. هر دو نوع سایز را امتحان کنید تا ببینید کدام یک را ترجیح می دهید.

تثیبت کننده 
alum quantity for fabric marbling — Natalie Stopkaپارچه ها باید با استفاده از تثبیت کننده، ماده ای که به چسبیدن رنگ به الیاف کمک می کند، تثبیت شوند. بدون وجود تثبیت کننده، بیشتر رنگ ها بعد از گذشت زمان از بین می روند. شما از آلوم به عنوان یک تثبیت کننده ماربلینگ استفاده خواهید کرد.

رنگ های اکریلیک

Introducing NEW Liquitex Acrylic Gouache | Ken Bromley Art Supplies

انواع مختلفی از رنگ های پارچه ای اکریلیک وجود دارد. اکریلیک  Golden Fluid یکی از انتخاب های خوب است. رنگها بدون اینکه لایه ی سنگینی روی پارچه بگذارند بدون زحمت زیادی شناور می شوند و رنگهای واضحی تولید می کنند. این رنگ ها در بسیاری از خرده فروشی های محلی و آنلاین در دسترس هستند.

ابزارهای الگو سازی

با قرار دادن میخ یا سنجاق های سنگین T روی تکه های نواری چوب، می توانید شانه ها و چنگک های ماربلینگ ساده بسازید. شانه های ماربلینگ حرفه ای نیز موجود است.
سینی ماربلینگ

 Marbling Set

سینی باید به اندازه کافی بلند و پهن باشد تا یک پارچه کشیده شده را در خود نگه دارد. یک ظرف نگهداری پلاستیکی که در اکثر فروشگاه های تخفیف دار موجود است، می تواند به عنوان یک سینی ارزان قیمت ماربلینگ استفاده شود. یکی را پیدا کنید که حداقل یک چهارم سنگینی پارچه را تحمل کند، ابعادی که حدود 18 در 22 در 22 اینچ باشد.
ممکن است ترجیح دهید سینی چوبی درست کنید و آن را با پلی اورتان عایق بندی کنید تا ضد آب شود.

الگو سازی

شانه ها و چنگک های ماربلینگ برای همین منظور عمل می کنند - شما آنها را روی رنگ های شناور بر روی سایز می کشید تا الگوهایی ایجاد کنید. یک چنگک معمولاً دارای دندانه هایی با فاصله زیاد است. یک شانه دارای فاصله دندانه های نزدیک به هم است. 

برای ماربلینگ رهاتر، سوزن های بافندگی و ابزار نک تیز مشابه آن وسیله هایی عالی هستند. اما اگر می خواهید یک شانه مابرلینگ بسازید، دستورالعمل ها در این آموزش گنجانده شده است.

یادداشت: اگر از متیل سلولز به عنوان سایز خود استفاده می کنید، به آمونیاک خالص احتیاج دارید. بطری را تکان دهید. اگر دانه هایی در آن ته نشین شد، آن را خریداری نکنید. برچسبش را بررسی کنید تا مطمئن شوید آمونیاک دارای سورفاکتانت نیست.

تجهیزات / ابزارها

  • سینی ماربلینگ به اندازه کافی بلند است که پارچه کشیده را نگه دارد
  • رولپلاک های چوبی گرد 1/2 اینچی برای کمک به ساخت دستگیره
  • پین های T یا پایه های محکم برای کمک به  ساخت چنگک و شانه های ماربلینگ
  • چسب حرارتی
  • وسیله ای برای مخلوط کردن سایز
  • بطری های پلاستیکی فشاری مانند بطری هایی که برای رنگ مو استفاده می شود. دهانه باز بهترین است
  • 3 تا 4 سطل مانند آنهایی که در بخش اغذیه فروشی مواد غذایی هست یا برای ظرف خاک گربه استفاده می شود
  • تخته آهنی و موقت با روکش قابل شستشو یا یکبار مصرف
  • پارچه
  • آلوم
  • رنگ های اکریلیک
  • سایز (کاراگینان یا متوسل) در صورت استفاده از متیل سلولز، آمونیاک 
  • دستمال توالت
  • نوار چسب
  • آب مقطر
  • سرکه سفید
  • روزنامه های قدیمی
  • تکه های چوب به عرض و طول سینی ماربلینگ خود را برای ساخت شانه
  • دستکش یکبار مصرف

دستورالعمل برای ساخت شانه ها و چنگک های ماربلینگ

از چنگک برای ساخت الگوهای اولیه با رنگ استفاده می شود.
یک تکه چوب 1/2 در 2 در 2 اینچی را کمی کوتاه تر از بلندترین سینی برش دهید. از مرکز چوب یک خط در طول بکشید. سوراخ های کوچک را در فواصل 2 اینچی بر روی خط سوراخ کنید. یک میخ بلند و نازک را از هر سوراخ وارد کنید. اگر میخ ها شل هستند  آنها را با یک چسب حرارتی یا چسب ضد آب محکم کنید. از شانه ها برای ساختن الگوهای پیشرفته تر با رنگ ها استفاده می شود. رنگ ها را می توان در هر دو جهت شانه کرد، اما با شانه ای شروع کنید که متناسب با عرض کوتاه سینی شما باشد.
چوب را برش دهید تا با طول ضلع کوتاه سینی مطابقت داشته باشد و یک خط طولی بکشید. با عمق حدود 1/2 اینچ، فواصل 1/4 اینچی را در امتداد خط علامت گذاری کنید و سوراخ کنید. در هر علامت سنجاق های محکم T را وارد چوب کنید. دندانه ها باید کاملاً محکم در عرض سینی شما قرار بگیرند. رنگ و سایز می تواند باعث شود وقتی در اطراف لبه های شانه های خیلی کوتاه جریان داشته باشند، الگوها را به هم بریزند.
اگر ترجیح می دهید می توانید از چسب حرارتی برای چسباندن پایه های T در امتداد خطوط مشخص شده استفاده کنید. به شکلی چسب بزنید که رویه سنجاق ها را بپوشاند.

یک ابزار دستی کمکی برای نگهداری پارچه بسازید

برای ماربلینگ، پارچه در چهار گوشه نگه داشته می شود و ابتدا به مرکز رنگ ریخته می شود - مرحله ای که بدون کمک چهار دست انجام آن دشوار است. اگر به تنهایی کار می کنید، مجموعه ای از ابزار های کمک کننده برای پایین آوردن پارچه بر روی سایز خود نیاز دارید.
دو لوله ی چوبی کمی کوتاهتر از عرض پارچه ای که قصد دارید مابرلینگ کنید ببرید. با استفاده از نوار چسب الکتریکی، یک پایه مستقیم و محکم در انتهای هر میله چوبی ایجاد کنید. سنجاق هایی را با نوک های تیز در انتهای هر میله چوبی قرار دهید تا بتوانید به راحتی با آن ها پارچه را بردارید. پس از اتصال پارچه، می توانید به جای گرفتن لبه های پارچه با دست، با استفاده از این ابزار با یک حرکت سریع و یکنواخت پارچه را روی سایز پایین بیاورید.
سایز ماربلینگ درست کنید

این دستور به اندازه 1 گالن است. مواد را متناسب افزایش دهید تا مقادیر بیشتری داشته باشید. در اینجا از متیل سلولز برای ساخت سایز استفاده می کند، اما شما می توانید برای سایز کاراگینان همان دستورالعمل ها را دنبال کنید:

یک گالن آب را در یک سطل قرار دهید و از یک سیم پیچ استفاده کنید تا 3 قاشق غذاخوری متیل سلولز را هم بزنید. مخلوط حالت ابری می شود اما غلیظ نمی شود. این ابر باعث می شود ذرات ریز متیل سلولز به حالت معلق در آب درآیند. اگر هم زدن را متوقف کنید و اجازه دهید سایز آن بنشیند ، متیل سلولز  سرانجام به پایین ظرف شما می رود و ته نشین می شود. اکنون باید محلول را قلیایی کنید تا متیل سلولز حل شود. در حین هم زدن، 1 قاشق چایخوری آمونیاک شفاف و غیرخوراکی اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط غلیظ شود. اگر بعد از چند دقیقه غلیظ نشد، 1/2 قاشق چای خوری آمونیاک اضافه کنید و دوباره هم بزنید. سطل را با روزنامه بپوشانید و اجازه دهید سایز به مدت تقریبی 10 دقیقه بماند. هم بزنید.

Paint Dropping Marbling Technique – Sally Power

قلیائیت ایجاد شده توسط آمونیاک را با افزودن سرکه سفید به سایز خنثی کنید - همان مقدار سرکه آمونیاک را اضافه کنید. هم بزنید. سایز را داخل سینی ریخته، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید 12 تا 24 ساعت بماند. حباب های هوا ناپدید می شوند.

نکته: اگر متیل سلولز را در آب قلیایی هم بزنید، شروع به جمع شدن می کند. در صورت بروز چنین اتفاقی، باید اندکی در ترتیب های استاندارد تغییر ایجاد کنید. قبل از افزودن متیل سلولز به هر گالن آب 1 تا 2 قاشق چای خوری سرکه سفید اضافه کنید، سپس طبق دستورالعمل ادامه دهید.

پارچه را با ثابت کننده درمان کنید

با پارچه 100 درصد نخی شروع کنید. پارچه تهیه شده برای رنگرزی یک انتخاب عالی است، اما هر پارچه پنبه ای این کار را انجام می دهد. پارچه ها را بشویید تا هرگونه پوشش روی آن از بین برود.
آلوم خورنده است و اگر زود شسته نشود پارچه را از بین می برد. پس از درمان، در اسرع وقت برای ماربلینگ پارچه برنامه ریزی کنید. هنگام کار از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.
3 قاشق غذاخوری زاج در هر چهارم آب گرم را در یکی از سطل ها مخلوط کنید. محلول کافی برای پوشاندن پارچه های خود درست کنید. کاملاً هم بزنید تا کریستال ها حل شوند. اجازه دهید محلول خنک شود. پارچه را بر درون سطل بگذارید. پارچه را بچرخانید تا مطمئن شوید مواد جذب آن شده است. تا 20 دقیقه خیس کنید. هنوز دستکش دارید، پارچه را بچلانید تا آنجا که ممکن است آلوم از آن جدا شود. پارچه را خشک کنید. پارچه را اتو کنید؛ آن را به اندازه صحیح سینی سنگ مرمر برش دهید. در حین کار پارچه ها و رنگ های تنظیم شده را شستشو می دهید، اما پارچه حاوی کمی آلوم است تا زمانی که کامل شسته شود. اگر رنگ ها را روی صفحه اتو خود گرم کنید، مقداری از آلوم به سطح آن منتقل می شود و در نهایت از بین می رود. و آثار آلوم به پارچه های دیگری که روی همان میز اتو زده می شوند، می توانند منتقل شوند.
یک میز اتو موقت بسازید یا از سطح میز محافظت کنید. پدهای بیمارستانی قابل شستشو یا تاپ های جاذب و کف ضد آب به خوبی کار می کنند - هیچ رطوبتی از آن عبور نمی کند و پس از هر ماربلینگ می توانید پد را در ماشین لباسشویی بیندازید.

رنگ را اضافه کنید

Top 5 Must Read Books on Marbling Techniques + Reviews - i BookBinding |  Marbling techniques, Bookbinding tutorial, Bookbinding

یک سطل زباله و چند سطل آب در زیر محل کار خود قرار دهید.
سایز را تمیز کنید. یک قطعه روزنامه را بر روی سایز بکشید تا گرد و غبار و "ذراتی" که در سطح آن تشکیل شده است پاک شود. حباب ها را با روزنامه مچاله شده از بین ببرید یا آنها را با یک جسم خشک کوچک مانند سر سنجاق لمس کنید تا بترکند. کمی رنگ در یک بطری فشرده ریخته و آب مقطر اضافه کنید تا به قوام خامه ای شکل سبک در آید و رقیق شود. یک قطره از رنگ را روی سطح سایز قرار دهید. باید به شکل یک دایره گسترش یابد. اگر رنگ غرق شد، کمی بیشتر آب اضافه کنید و دوباره آزمایش کنید. هر رنگ را به همان روش آماده کنید. رنگ های مات می توانند کمی دمدمی مزاج باشند، گاهی اوقات به راحتی مانند سایر رنگ ها پخش نمی شوند. بعضی از رنگها بیشتر از رنگهای دیگر به رقت نیاز دارند، اما افزودن زیاد آب باعث ضعف رنگ می شود. دارما یک ماده پخش کننده دارد که به شما کمک می کند تا رنگ های مشکل را شناور کنید. بعد از آزمایش رنگ ها، سایز آن
را دوباره کم کنید.

اگر به تنهایی کار می کنید، ابزار میله چوبی ساخته شده را به دو انتهای یک تکه پارچه وصل کنید و آن را در یک نقطه خشک، دور از قطرات آب که آلوم را رقیق می کنند، کنار بگذارید. شروع به ریختن رنگ روی سایز، به صورت تصادفی یا ردیفی در سینی خود کنید. رنگ هایی که روی سایز قرار می گیرند ابتدا با قرار گرفتن رنگ های جدید در بالای آنها شدت پیدا می کنند. آخرین رنگ اعمال شده بیشترین رنگ در چاپ شما خواهد بود. همانطور که رنگ آمیزی می کنید، رنگ های متضاد را در کنار یکدیگر قرار دهید. تا زمانی که بیش از حد شانه نشوند، رنگ ها با هم مخلوط نخواهند شد و رنگ های جدید ایجاد می کنند.
اولین مراحل ساخت پارچه ماربلینگ

الگویی ایجاد کنید به شکل نمودار، از چنگک برای ایجاد الگوی گیتگل استفاده کنید.


چنگکی که به اندازه سینی است را در روبروی خود بالای سینی قرار دهید و آن را به سمت خود بکشید. بعضی از دندانه ها از یک طرف سینی کشیده می شوند. چنگک را در جهت مخالف، از پایین به بالا بکشید، دندانه ها را در میانه راه بین الگوهای ایجاد شده در اولین حرکت قرار دهید. چنگک را در سمت راست سینی قرار داده و به سمت چپ سینی بکشید. یک حرکت از چپ به راست ایجاد کنید، دندانه ها را در میانه راه بین الگوهای ایجاد شده توسط حرکت از راست به چپ قرار دهید.

گیتگل را می توان همانطور که هست یا به عنوان نقطه شروع بسیاری از طرحهای ماربلینگ سنتی استفاده کرد.

پارچه را چاپ کنید

How to Marble Fabric (with shaving cream!!) | Make It and Love It پارچه خود را با الگوی گیتگل چاپ کنید یا به مرحله بعدی بروید تا به جای آن از الگوی nonpareil استفاده کنید. برای شستشوی پارچه خود دو سطل پر از آب آماده کنید.
پارچخه متصل به رولپلاک ها را بگیرید و آن را روی سینی قرار دهید. بگذارید مرکز پارچه به سمت پایین آویزان شود. ابتدا مرکز را به آرامی رها کرده و سپس به گذاشتن کناره ها ادامه دهید. درنگ نکنید - پارچه را در یک حرکت سریع و یکنواخت قرار دهید. کمی تمرین لازم است. پارچه را در سایز بگذارید، اما پیش بروید و میله های چوبی را جدا کنید. آنها را بشویید، خشک کنید و کنار بگذارید تا کمی بیشتر خشک شوند تا برای چاپ بعدی آماده شوند.

پارچه را با کشیدن آن از لبه سینی بردارید تا سایز اضافی آن کشیده شود. نگاهی سریع بیندازید و آن را درون سطل آب تمیز بیندازید. پارچه را به اطراف در آب بچرخانید و آن را از سطل خارج کنید. بد نیست پارچه را به آرامی بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود. به چاپ خود نگاهی بیندازید. کنتراست خوب است؟ آیا ترکیب رنگ ها را دوست دارید؟ هر چاپی که انجام می دهید به شما کمک می کند تا روش های بهبود چاپ بعدی را ببینید. پارچه را در ظرف آب دوم قرار دهید و آن را آویزان کنید تا خشک شود در حالی که دیگری را چاپ می کنید. برای از بین بردن رنگ اضافی از سایز، یک ورق روزنامه را در بالا قرار دهید یا مانند قبل آن را پاک کنید. نگران رنگ ها در زیر سطح سایز خود نباشید. حتی اگر در نهایت میزان دیدن رنگ های جدید را دشوار کند، با طرح بعدی رنگ تداخلی نخواهد داشت. حباب های هوا را در صورت نیاز از بین ببرید.

الگوی Nonpareil بسازید

رنگ های خود را بر روی سایز رها کنید و از چنگک برای ایجاد الگوی گیتگل استفاده کنید.
شانه 1/4 اینچی را در بالای سینی قرار داده و در سایز به پایین بکشید. مانند قبل بشویید و خشک کنید.
چاپ را انجام دهید بگذارید پارچه در هوا خشک شود.
رنگ ها را با اتو بر روی هر تکه پارچه گرم کنید. پارچه ها را در یک محلول صابونی چرخانده و آبکشی کنید تا مطمئن شوید همه آلوم از بین رفته است. دوباره در هوا خشک شود. پارچه ماربلینگ اکنون می تواند مانند سایر پارچه ها رفتار شود، اما از شوینده های سنگین که می توانند رنگ ها را کم رنگ کنند اجتناب کنید.

مشکلات رایج و رفع آن ها

آلودگی نتیجه معمول رنگهای شناور در سایز ماربلینگ است. بخشی از رنگ در هر چاپ ته نشین می شود و در محلول مخلوط می شود و در نهایت در ترکیب با الگوی شما مشکلاتی ایجاد می شود:
الگوها به راحتی شانه نمی شوند و رنگ ها از هم جدا می شوند، و حلقه های باز ایجاد می کنند: با تمیز کردن سایز بعد از هر بار چاپ، آلودگی را به حداقل برسانید و اطمینان حاصل کنید که رنگ های شما با قوام مناسب مخلوط شده اند تا ته نشین نشوند.

سایر مشکلات و علل شایع:

  • رنگ به پارچه نمی چسبد: زاج یا آلوم کافی یا زیاد نیست.
  • پارچه ماربلینگ یک لکه بزرگ و بی رنگ دارد: حباب هوا هنگام پایین آوردن پارچه بین رنگ و پارچه به دام افتاده.
  • پارچه ماربلینگ یک خط بی رنگ نازک دارد: یک رشته احتمالاً به پارچه چسبیده بود و از تماس رنگ جلوگیری کرده.
  • پارچه ماربلینگ دارای شکاف ظریف اشت: ایجاد خط تردید که ناشی از کمبود سرعت و یکنواختی در پایین آوردن پارچه است.
  • لبه های الگوهای ماربلینگ پاره شده است: سایز به اندازه کافی خوب ور نیامده یا خیلی قدیمی است.
  • لکه های پارچه ماربلینگ که در آن رنگ نچسبیده: غبار روی سایز.

ماربلینگ کردن هنری کاملاً فردی است. ضخامت سایز، انواع رنگ، الگوها ، ابزارها و رنگ ها همه از ترکیبات متغیر هستند. تنها راه برای کشف آنچه که برای شما بهتر است آزمایش کردن است.

  با سلام

لطف می فرمایید یک تامین کننده خوب برای کاراگینان لامبدا یا متیل سلولز معرفی کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
در این وبلاگ ما به جنبه های مختلف هنر می پردازیم. بررسی هنر به ما در درک بهتر دنیا و شیوه ی ارائه تفکراتمان به شکلی خلاقانه کمک می کند. در این وبلاگ می توانید همه چیزیهای که درباره هنر نیاز دارید را پیدا کنید.
آموزشی
آبرنگ
Copyright © 2021 Art Of Humans bolg.ir Iran . All rights reserved.